Hardlooptijden, -snelheden en -tempo's berekenen

Wanneer je wat serieuzer aan hardlopen doet, is het bijhouden van je Persoonlijke Records (PR) natuurlijk een must. Telkens een paar seconden van je beste tijden afsnoepen geeft een lekker gevoel, voldoening of gewoon een kick. Het bijhouden van je tussentijden per kilometer is dan een goed begin om een doel te halen, en niet verast te worden door een tegenvallende tijd op het tijdsdisplay bij de finish.

Je moet natuurlijk eerst je doel vaststellen. Als je een afstand al eens gelopen hebt, is dat niet zo moeilijk: gebruik je oude tijd als streeftijd, en elke winst is mooi meegenomen. Als je de afstand nog nooit hebt gelopen, is het bepalen van je streeftijd iets lastiger. Je kunt er voor kiezen om de tijd van een kortere gelopen afstanden door te tellen. Of je gebruikt een trainingstijd waarbij je qua afstand dicht in de buurt kwam van de te lopen afstand. Over het algemeen kun je tijdens evenementen een sneller tempo lopen als tijdens trainingen, waaronder door de adrenaline. Als je je streeftijd bepaalt aan de hand van een trainingstijd, kun je dus iets hoger inzetten/een snellere tijd kiezen.

Als je je streeftijd hebt gekozen, en je afstand vaststaat, kun je je gaan voorbereiden. Dit begint natuurlijk met een goede training voor aanvang van het evenement. Verder kun je de te lopen gemiddelde snelheid en gemiddeld tempo uitrekenen. De snelheid is een handig hulpmiddel om te vergelijken met eerdere gelopen evenementen of andere lopers, en het tempo is handig om gemakkelijk je tijd per kilometer uit te rekenen.

Wanneer je langere afstanden gaat lopen, bijvoorbeeld een halve marathon, kan het handig zijn om per kilometer op een rijtje te hebben wat je tijd is, en hoe laat je dit kilometerpunt passeert. Dit kan worden berekend met de kilometer lijst. Je kunt deze lijst aan familie, vrienden of andere toeschouwers geven om te laten zien wanneer je op bepaalde punten hoopt te zijn.

Vele hardlopers vinden het prettig tempo aan te houden aan de hand van muziek. Muziek kan ook een goede stimulans zijn om door te gaan of net wat meer te geven. Ook kan het een ontspannende werking met zich meebrengen. Voor een overzicht van de beste hardloopmuziek, kun je terecht op www.hardloop-muziek.nl